Ceny od producenta

Bezpieczne płatności

Ekspresowa wysyłka

Program lojalnościowy

Terminologia branży opakowaniowej

Poznanie terminologii wykorzystywanej w branży znacznie ułatwia proces komunikacji i składanie zamówień.

Opakowanie prototypowe

Producent opakowań tworzy jego prototyp aby klient, np. sprzedawca e-commerce lub inny producent, który potrzebuje opakowania pierwotnego, mógł sprawdzić czy spełni ono jego oczekiwania zasugerować ewentualne zmiany przed uruchomieniem produkcji. Często producent opakowań tworzy od razu kilka wersji, aby nie wydłużać procesu.

Opakowanie pierwotne

Przykładem opakowania pierwotnego jest folia, w którą zawinięty jest cukierek. Jest to pierwsza warstwa opakowania chroniąca produkt, lub warstwy które użytkownik musi pokonać aby dostać się do produktu sensu stricte.

Jest to szczególnie wymagający typ opakowania, a często i procesu projektowania samego produktu, który może przecież zawierać substancje aktywne reagujące z otoczeniem, być przeznaczony do spożycia lub musi zachować sterylność.

Opakowanie wtórne lub drugiego rzędu

Przykładem takiego opakowania jest karton, w którym dostarczany jest produkt w zamówieniu e-commerce. Innymi słowami jest to opakowanie chroniące zarówno produkt jak i opakowanie pierwotne tego produktu – np. pudełko z flakonikiem perfum. Opakowanie wtórne może zawierać więcej niż jeden produkt. Za opakowanie wtórne uchodzą np. “gift boxy” grupujące kilka produktów.

Opakowanie zbiorcze

To opakowania, które w większości przypadków nie są widoczne dla końcowego odbiorcy, gdyż zaliczają się do nich np. duże kartony grupujące produkty w transporcie morskim, systemy paletowe i inne tego typu.

Opakowania strukturalne

Skupiają się na wywołaniu zaskoczenia poprzez formę z pogranicza rzeźby i inżynierii oraz dużego wrażenia estetycznego. Są to obiekty wykorzystujące w pełni trzy wymiary, innowacyjne wzornictwo, elementy zabawy i interakcji z bryłą opakowania. Opakowania te stanowią nie tyle dodatek do produktu, co jego integralną część, gdyż podlegają konsumpcji wizualnej.

Przykłady takich opakowań mówią same za siebie:

Grafiki z przykładami opakowań strukturalnych pochodzą z książki “New Structural Packaging” (autor: Josep M. Garrofe).

Universal Processing Code

UPC – czyli Uniwersalny Kod Przetwarzania – to składający się z 12 cyfr numer, który umożliwia identyfikację cech produktu, takich jak rozmiar, kolor, jego ID i innych atrybutów. Numer UPC podlega rejestracji, więc należy to zrobić przed zleceniem produkcji opakowań, aby ich producent mógł go uwzględnić.

Źródło grafiki: https://www.gtin.info/upc/

SKU

SKU to skrót od angielskiego Stock Keeping Unit – jest to kod produktu, którego można używać do wyszukiwania i identyfikowania dostępnych zapasów na podstawie list, faktur czy formularzy zamówień.

Wytłaczanie

Opakowanie, które komunikuje się z użytkownikiem również poprzez swoją teksturę. Możesz wytłaczać wzory na swoich pudełkach wysyłkowych, butelkach i innych rodzajach opakowań. Oprócz walorów estetycznych wytłaczanie może być niezwykle funkcjonalne, umożliwiając identyfikację osobom niedowidzącym.

Sustainable packaging – opakowanie wyprodukowane w duchu zrównoważonego rozwoju

Opakowania zaśmiecają planetę, a ich produkcja wraz z rozwojem e-commerce i pakowanego jedzenia osiągnęła gigantyczny poziom, która wedle wszelkich prognoz będzie co roku niebotycznie wzrastać.

Share this post