Opakowania do wysyłki, czyli co musisz wiedzieć o pakowaniu produktów, gdy prowadzisz e-commerce?
Nieustający wzrost liczby osób kupujących w sklepach internetowych sprawia, że napotykamy co rusz nowe problemy logistyczne i operacyjne, gdzie jednym z ważniejszych kryteriów jest proces pakowania i wysyłania produktów do konsumentów.
Pandemia spowodowała, że e-commerce’y mocno zyskały w oczach klientów. Szacuje się, że 20% sprzedaży w handlu detalicznym to właśnie zakupy w Internecie.
W związku z tym, że branża ta ciągle rośnie, to pojawiają się wyzwania w procesie pakowania i wysyłki, które są nieodłącznym elementem działania e-comów. A proces pakowania to nie tylko kartony wysyłkowe i taśma do pakowania – to czas, koszty, zadowolenie klienta, opinie o marce, reklamacje, a także zwroty. Te czynniki w przypadku branży e-commerce mają ogromne znaczenie i wpływ na markę oraz jej odbiór w oczach konsumentów.
Jakie zatem wyzwania w pakowaniu produktów do wysyłki spotykamy w branży e-commerce i jakie rozwiązania rekomendujemy? O tym w niniejszym artykule.
Rosnące koszty pakowania
Wszystko drożeje, więc koszt opakowań również rośnie. Przy prowadzeniu biznesu e-commerce nie ma możliwości zrezygnowania z opakowania, bo w czymś ta paczka musi zostać wysłana, więc firmy e-commerce również muszą podążać za zmianami i poszukiwać rozwiązań, które pozwolą zmniejszyć koszty procesu pakowania.
- Możliwości:
- Mniej warstw – warto sprawdzić, czy rzeczywiście pakowany produkt potrzebuje aż tylu warstw zabezpieczenia. Może okazać się, że jedna warstwa mniej nie wpłynie na bezpieczeństwo Twojej przesyłki. Koszt pakowania spadnie, a towar nadal będzie bezpieczny. Wilk syty i owca cała.
- Poszukaj alternatywy – ciężka przesyłka od razu przywołuje na myśl porządny wielowarstwowy karton, zaklejony mocną taśmą z każdej strony. A gdyby tak do wysyłki 10 kg worka z mąką wykorzystać 3 warstwowy karton wysyłkowy i dodać taśmę do spinania? Taśma spinająca nie tylko wzmacnia kartonowe pudełka, ale również zdecydowanie ułatwia przenoszenie paczki.
- Ustandaryzuj proces pakowania – brak standardów powoduje, że pracownicy odpowiedzialni za pakowanie produktów, owijają towar tak, jak im się nawinie, co może przyczyniać się do marnowania materiału. Zbyt dużo materiału = dodatkowe koszty. Dlatego warto wdrożyć odpowiednie procedury lub zastanowić się nad opakowaniami zamawianymi na wymiar albo z perforacją.
- Kartonik zamień na kopertę – małe elementy, które nie są narażone na wstrząsy, można zapakować w koperty bąbelkowe lub foliopaki. Są dostępne w wersji eko a także w 100% zdatne do recyklingu.
- Rób zamówienia hurtowe – bardzo często okazuje się, że cena jednostkowa spada w momencie, gdy zamawiasz więcej. Jako hurtownia opakowań proponujemy takie rozwiązania naszym klientom. Dla przykładu kupując bezbarwną taśmę klejącą akrylową (48 mm 55mb) i wybierając całą paletę oszczędzasz 93 gr netto na sztuce w porównaniu z kupnem jednej sztuki.
- Testuj swoje opakowania – sprawdź, czy np. na pewno jest Ci potrzebna najmocniejsza taśma klejąca. Może w Twoim przypadku wystarczy taśma pakowa akryl, która równie dobrze zabezpieczy paczkę jak taśmy z klejem hot-melt czy solvent.
Wysyłka towarów delikatnych i o wysokiej wartości
Zabezpieczenie delikatnych i wartościowych produktów przed wysyłką wymaga przemyślanego opakowanie. Ani nadawca, ani odbiorca nie chce, aby przesyłka została uszkodzona podczas transportu. Taki incydent wpływa negatywnie na satysfakcję klienta, a nadawca musi ponieść kolejne koszty.
- Możliwości:
- Postaw na jakość materiałów opakowaniowych – pianka polietylenowa czy folia bąbelkowa świetnie amortyzują wstrząsy, więc jeżeli wysyłasz porcelanę, czy elektronikę, to może okazać się, że jest to najlepsze rozwiązanie, by towar dojechał do klienta nienaruszony. Tego typu materiały nie muszą być nawinięte na rolkę – możesz zamówić rękawy, półrękawy czy arkusze, co ustandaryzuje ilość pobieranego materiału. Możesz postawić również na wspomnianą wyżej perforację, która przyspiesza i reguluje proces pakowania.
- Użyj tzw. plastra miodu, czyli papieru perforowanego, który doskonale sprawdzi się przy owijaniu delikatnych przedmiotów. Jest lekki, elastyczny, ekologiczny i łatwy w użyciu.
- Wysyłasz wiele produktów w jednym kartonie, co wiąże się z ryzykiem ich obijania się o siebie? Zastosuj tekturowe przegrody, które separują przedmioty i dodatkowo amortyzują przed wstrząsami.
- Stosuj naklejki ostrzegawcze, które rzucają się w oczy i jednocześnie informują, że w środku znajduje się delikatny produkt. Tym bardziej, że brak odpowiedniej naklejki kurierskiej na opakowaniu może stanowić podstawę do odrzucenia reklamacji przez firmę transportową, gdy paczka lub jej zawartość zostanie uszkodzona.
Marnotrawienie materiałów opakowaniowych, gdy używamy ich po prostu za dużo
Jeśli do pakowania używamy zbyt dużej ilości materiału, co nie jest niczym uzasadnione, to na pewno przepłacamy i źle wypadamy w oczach klientów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na zrównoważone rozwiązania.
- Możliwości:
- Jeśli dystrybuujesz produkty, sprawdź, czy możesz je wysłać w opakowaniach fabrycznych, bez konieczności dokładania kolejnego opakowania.
- Dopasuj materiały wielkościowo do potrzeb – jeśli masz taką możliwość dopasuj rozmiary opakowań do produktów, by nie wysyłać powietrza albo nie wypełniać przestrzeni niezliczoną ilością wypełniaczy.
- Wprowadź standaryzację w pakowaniu – jeśli pracownicy, którzy pakują produkty nie mają jasnych wytycznych, ile razy owinąć produkt, to będą to robić zgodnie z zasadą – jak mi się nawinie. W takiej sytuacji uproszczeniem mogą być materiały opakowaniowe na wymiar, czyli odpowiednio docięte arkusze, rolka z perforacją, czy worki, co ustandaryzuje ilość pobieranego materiału.
Skomplikowane systemy pakowania zwiększające koszty
Wielowarstwowe pakowanie wymaga więcej czasu pracy, co wpływa na koszt. Oczywiście priorytetem jest odpowiednie zabezpieczenie przesyłki, ale często wiąże się to z wprowadzeniem skomplikowanych systemów pakowania, które okazują się zwyczajnie kosztowne.
- Możliwości:
- Ułatwienie i przyspieszenie pakowania przy zmniejszeniu ilości warstw pakowania – np. przy pakowaniu mebli częstą praktyką jest stosowanie folii LDPE i tektury, co można zamienić na jeden materiał – laminat (połączenie folii bąbelkowej i pianki PE). Zamiast dwóch warstw, mamy jedną, co skraca czas pakowania.
- Jeśli do pakowania używasz papieru pakowego, sprawdź czy w tym przypadku lepiej nie sprawdzi się papier nacinany, który jest bardziej elastyczny, co ułatwia owijanie produktu.
- Jeden produkt do owijania i wypełniania przestrzeni – jeśli produkt wymaga owinięcia, np. w folię bąbelkową, a puste przestrzenie wypełniasz papierem pakowym, możesz wykorzystać jeden materiał do owijania i wypełniania, np. folię bąbelkową z dużym bąblem Fill & Wrap.
- Zaprojektuj ergonomiczne stanowisko do pakowania, czyli zobacz, w jaki sposób osoba pakująca pakuje przesyłki. Zastanów się, jakie narzędzia mogą wesprzeć jej codzienną pracę. Porozmawiaj o systemie pakowania z doradcą, który może podpowiedzieć, jakie zmiany warto wprowadzić, aby uprościć ten proces.
Klienci oczekują ekologicznego opakowania
Wymagania względem eko opakowań ciągle rosną. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę w co jest zapakowany towar, który zamawiają. Opakowania biodegradowalne lub takie, które nadają się do recyklingu to obecnie must have w przypadku e-commerce. Choć obecnie konsumenci nie są jeszcze gotowi dopłacić za ekologiczne opakowania, to zdecydowana większość deklaruje, że jest to dla nich ważne.
Badania McKinsey pokazują, że choć 39% konsumentów w USA uznaje wpływ środowiskowy opakowań za ważny czynnik zakupowy, to gotowość do płacenia więcej za opakowania ekologiczne nie jest powszechna. Często, gdy konsumentom proponuje się dodatkową opłatę za zrównoważone opakowania, zainteresowanie spada (McKinsey & Company).
Różnica wynika z postrzegania zrównoważonych opakowań jako zbyt drogich, mimo, że wielu konsumentów wyraża troskę o wpływ na środowisko. Dodatkowe czynniki, takie jak wygoda i brak jasności dotyczącej tego, co faktycznie stanowi zrównoważone opakowanie, komplikują ich przyjęcie, zwłaszcza gdy wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
- Możliwości:
- Wybierz opakowania, które są zdatne do recyklingu lub biodegradowalne. Możesz owijać produkty w papier nacinany, wypełniać paczki papierem pakowym, skropakiem, wełną drzewną (sianko ozdobne), czy wiórkami do wypełniania. Weź jednak po uwagę, czy wybór tych materiałów opakowaniowych nie wpłynie na zwiększenie liczby zwrotów z powodu uszkodzenia towaru w transporcie.
- Jeśli nie masz możliwości zapakować produktów w opakowania biodegradowalne, wybierz dostawcę, który oferuje folię bąbelkową czy piankę PE, która w 100% nadaje się do recyklingu. Daj znać swoim klientom, że właśnie takich produktów używasz i zachęć ich do segregowania odpadów. Pianki oraz folie, które proponujemy w naszym sklepie są w 100% recyklingowalne i co więcej produkowane są ze składników, które pochodzą z recyklingu.
Peaki sprzedażowe i szybkość pakowania – święta, Black Friday
Święta, Black Friday to momenty, gdy wzrasta popyt, co wymaga szybkiego procesu pakowania bez obniżenia jakości zabezpieczania produktów. Klienci w takich okresach wcale nie chcą dłużej czekać na przesyłkę, co wymusza na sprzedawcy przyspieszenia, by dostawa nadal była szybka.
- Możliwości:
- Wybieraj materiały przygotowane na wymiar – jeden z najprostszych sposobów przyspieszenia pakowania to na pewno opakowania na wymiar. W przypadku, np. folii bąbelkowej, czy pianki PE, świetnie sprawdzą się worki, rękawy, półrękawy, czy perforacja. Brak konieczności docinania materiału, czy też owijania, przy dużej skali zamówień realnie skróci czas pakowania.
- Odpowiednio oznacz materiały w magazynie i poukładaj je logicznie. Dzięki temu, jak tylko skończy się jakiś materiał na stanowisku pracy, poszukiwania kolejnej partii w magazynie nie zajmą wieków. Materiały będą proste do zlokalizowania i szybko trafią na miejsce pracy osoby pakującej, która przystąpi do pakowania kolejnej paczki.
- Wprowadź automatyzację w procesie pakowania. Nie musi być ona obecna na każdym etapie, ale może uda się ją wprowadzić na części z procesu. Jeśli nie automatyczny dyspenser do taśmy klejącej, to może chociaż ręczny dyspenser do taśmy, dyspenser do folii stretch lub napinacz do taśm PP?
Spersonalizowane opakowania – tak czy nie?
Customer experience ma ogromne znaczenie, stąd wielki boom na personalizację opakowań. Jak wiadomo obrandowane opakowanie niestety kosztuje, ale również buduje świadomość Twojej marki. Jak zatem mieć ciastko i zjeść ciastko?
- Możliwości:
- Postaw na ekonomiczną wersję personalizacji, czyli zamów naklejki, etykiety, stemple, które możesz umieścić na każdym standardowym opakowaniu.
- Postaw na kolor, czyli dopasuj materiały opakowaniowe do koloru swojej marki – skropak, bibułki, a nawet pianka PE, czy folia bąbelkowa mogą być dopasowane kolorystycznie do identyfikacji wizualnej firmy.
Wilgoć, deszcz, śnieg i inne niesprzyjające warunki
Cokolwiek by nie wysyłać – paczki nie lubią być mokre. Wiele produktów, w tym elektronika, mogą ulec uszkodzeniu, gdy dopadnie je wilgoć. Mokre kartony nie napawają entuzjazmem końcowego odbiorcy, który oczekuje na swoją paczkę.
- Możliwości:
- Chroń paczkę przed wilgocią pakując produkty w piankę PE, folię bąbelkową lub folię stretch. Karton szczególnie w okresie jesienno-zimowym owiń folią stretch z zewnątrz, by ochronić zawartość przesyłki.
- Gdy ustawiasz kartony na palecie, zabezpiecz je kładąc na paletę dodatkową podkładkę z tektury lub arkusz pianki polietylenowej. Dzięki temu kartony nie nasiąkną od dołu wilgocią.
Wysyłanie produktów płynnych
Wyciekające produkty płynne mogą prowadzić do uszkodzenia innych produktów, które są w jednej paczce. Dlatego kosmetyki, chemia gospodarcza wymagają zastosowania rozwiązań, które zapobiegną ich rozlaniu.
- Możliwości:
- Owiń produkt szczelnie folią, wzmocnij zamknięcie lub zastosuj piankę PE dla dodatkowego zabezpieczenia.
Przygotuj się na zwroty
Kupowanie w „ciemno” niestety wiąże się ze znaczną liczbą zwrotów, co generuje dodatkowe koszty związane z ponownym odpakowywaniem i ponownym pakowaniem towaru. Dlatego warto dokładnie przemyśleć i zoptymalizować proces obsługi zwrotów, aby zminimalizować ich negatywny wpływ na działalność.
- Możliwości:
- Zastosuj opakowania, które są łatwe do ponownego zamknięcia i nie wymagają stosowania dodatkowych materiałów. Takie działanie przyspieszy odsyłanie towaru przez klienta, a co za tym idzie również obsługę zwrotów w magazynie. I, szybciej towar wróci do Ciebie, tym lepsza płynność finansowa i możliwość wprowadzenia towaru ponownie do sprzedaży.
- Wprowadź automatyzację zwrotów – system RMA – Return Merchandise Authorization pozwoli klientom na szybkie zgłaszanie zwrotów, generowanie etykiet, co skraca czas i koszty obsługi.
- Zapobiegaj zwrotom dzięki lepszym opisom i zdjęciom produktów. Im dokładniej opiszesz specyfikacje produktu, większa szansa, że produkt spełni oczekiwania klienta, co zminimalizuje ryzyko zwrotu.
Pakowanie w e-commerce to temat, który wydaje się prosty, ale w praktyce kryje sporo wyzwań i wcale nie należy do tych łatwych. Rośnie liczba zamówień online, a wraz z nią – oczekiwania klientów. Wysyłka towarów to nie tylko pudełko i taśma, ale także klucz do sukcesu w postaci niższych kosztów, szybszego pakowania i większej satysfakcji kupujących. Stąd nasze praktyczne porady, jak zoptymalizować proces pakowania – od ograniczania zbędnych materiałów, przez ekologiczne rozwiązania, aż po szybkie i sprawne wysyłki w okresach sprzedażowych szczytów.
Nasza hurtownia opakowań współpracuje z firmami z różnych sektorów, dostarczając rozwiązania dopasowane do ich specyficznych potrzeb. Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały sklep internetowy, czy duże przedsiębiorstwo produkcyjne, możesz liczyć na profesjonalne doradztwo i wsparcie ze strony naszego zespołu. Pomagamy w doborze najlepszych rozwiązań, które spełnią zarówno Twoje oczekiwania, jak i potrzeby Twoich klientów.
Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie rozwiązania, które spełnią Twoje potrzeby.