Co to jest fulfillment i czy warto go wdrożyć w swojej firmie?
W czasach, w których e-commerce rozwija się piekielnie szybko, coraz więcej firm poszukuje sposobów na optymalizację logistyki i magazynowania, opracowując odpowiedni model logistyczny. I tutaj pojawia się rozwiązanie, które ostatnimi czasy zyskuje popularność – fulfillment, czyli usługa, która dość mocno może odmienić sposób, w jaki obecnie e-sklepy zarządzają swoimi zamówieniami.
Ale czym właściwe ten fulfilment jest, jak działa i czy w ogóle warto rozważać jego wdrożenie we własnej firmie? W tym artykule pochylimy się nad korzyściami, ale również potencjalnymi wyzwaniami związanymi z outsourcingiem tego typu usługi.
Fulfillment – definicja i zasada działania
W idealnym świecie każdy właściciel sklepu dysponuje powierzchnią magazynową – w rzeczywistości nie każdy ma możliwość zarządzać magazynem. Nie ma co ukrywać, jest to kosztowne i nierzadko zwyczajnie się nie opłaca. I tu pojawia się fulfillment, czyli proces zarządzania zamówieniami zlecony na zewnątrz. To całościowa obsługa łańcuchem dostaw – od przyjęcia zamówienia, magazynowania produktów, kompletacji zamówienia, pakowania i wysyłki paczki do klienta (nawet wg własnych wytycznych), a także obsługa zwrotów i reklamacji. Wszystko za określoną wcześniej stawkę.
Czyli w praktyce, przedsiębiorcy, którzy korzystają z fulfillmentu nie muszą posiadać swojego magazynu, zatrudniać pracowników odpowiedzialnych za logistykę, czy martwić się paczkami wysłanymi na czas. Właściciel sklepu pozostaje właścicielem towaru, który musi wytworzyć, czy też zakupić i dostarczyć go, by firma fulfillmentowa mogła go obsługiwać. Full serwis logistyczny.
Dla kogo fulfillment jest idealnym rozwiązaniem?
Perfekcyjne rozwiązanie dla mniejszych graczy, którzy nie posiadają stoku magazynowego albo dla firm, dla których e-commerce jest jednym z pobocznych biznesów, w związku z czym nie mają oni czasu na zaopiekowanie tematu na tyle, by biznes mógł rosnąć. I oczywiście dla wszystkich, którzy czują, że lepiej tematy logistyczne powierzyć profesjonalistom.
Fulfillment jest dedykowany przede wszystkim dla:
- Małych i średnich firm, które nie posiadają własnych zasobów magazynowych i nie chcą inwestować w infrastrukturę.
- Firm e-commerce, które z dnia na dzień notują gwałtowny wzrost zamówień, a brak zasobów ludzkich, wysoka rotacja pracowników i ograniczenia logistyczne stanowią barierę rozwoju.
- Startupów oraz przedsiębiorstw „pobocznych”, które chcą skupić się na podstawowej działalności biznesowej, bez konieczności angażowania się w operacje logistyczne.
Plusy wdrożenia fulfillmentu w firmie
Jeśli prowadzisz sklep online jak biznes poboczny lub rozwijający się e-commerce, fulfillment brzmi jak absolutny must have, który pozwoli zachować konkurencyjność, przy jednoczesnej oszczędności, bo nie trzeba wówczas inwestować w logistykę nadmiernych środków (inwestycja w całą infrastrukturę). Zatem zajmiemy się plusami tego typu rozwiązań.
Czas na ich wylistowanie:
Skalowanie biznesu
I tutaj ponownie wracamy do pozycji, w której nie musimy posiadać przestrzeni magazynowej, co za tym idzie – nie ma potrzeby przeznaczać niemałych środków na infrastrukturę. Daje to możliwość inwestycji środków w dynamiczny rozwój firmy.
Druga sprawa – sezonowość i peaki sprzedażowe:
- Boże Narodzenie
- Black Friday
- Cyber Monday
W momentach, gdy nagle wzrasta liczba zamówień, trzeba by dysponować większą przestrzenią magazynową, mieć w tym okresie większą liczbę pracowników i zrobić zapasy, jeśli chodzi o materiały opakowaniowe, które też potrzebują przestrzeni magazynowej. W przypadku outsourcingu nie trzeba się tym zbytnio przejmować. Odchodzi również problem zatrudnienia pracowników, czy ich rotacji.
Optymalizacja kosztów
Usługi fullfilmentowe mogą wydawać się dodatkowym kosztem, ale w rzeczywistości mogą być oszczędnością. Takie rozwiązanie pozwala korzystać z hurtowych cen na usługi logistyczne i opakowania opierając się na efekcie skali, których przedsiębiorca często nie jest w stanie wynegocjować.
Jako PakujTo współpracujemy z firmami fulfillmentowymi, zaopatrując je w opakowania takie jak:
Oferujemy przy tym hurtowe ceny i możliwość zamówień paletowych.
Poza tym posiadanie własnych magazynów to stałe koszty za najem powierzchni i nie ma tutaj znaczenia, ile towaru akurat się tam znajduje. W przypadku fulfillmentu – koszty są zmienne, podyktowane tym, ile paczek rzeczywiście zostało wysłanych, bez konieczności rozbudowy zasobów magazynowych, utrzymywania pustych przestrzeni, czy posiadania systemów informatycznych niezbędnych do obsługi zamówień (WMS).
Szybkość obsługi zamówień
Jak wiadomo, firma fulfillmentowa obsługuje dużą liczbę zamówień, więc siłą rzeczy ma w tym doświadczenie. To wiąże się z kolei z tym, że wysyłki mogą być realizowane zdecydowanie szybciej, a to wpływa na zadowolenie klientów.
Często oferują wysyłkę tego samego dnia, a nawet dostarczenie paczki na następny dzień, co nie jest wcale takie proste do osiągnięcia – szczególnie przy dużym wolumenie zamówień. Zdecydowanie jest to przewaga konkurencyjna, szczególnie, że 85% klientów oczekuje jak najszybszej dostawy, co skłania do większej liczby robionych zakupów (Źródło: Badanie „E-commerce w Polsce 2021 w oczach internautów” – Gemius).
Automatyzacja procesów
Nie ma co ukrywać – firma, która specjalizuje się stricte w tego typu usługach, korzysta z zaawansowanych technologii i automatyzując procesy magazynowe i logistyczne. W ten sposób nie tylko przyspiesza wysyłkę, ale również minimalizuje liczbę błędów, które mogą występować przy ręcznym zarządzaniu zapasami.
Nie każda firma może pozwolić sobie na inwestycje w tak zaawansowane rozwiązania, które optymalizują proces pakowania i zwiększają skuteczność kompletacji zamówień.
Możliwość wysyłki poza granice kraju
Logistyka w eksporcie przyprawia o zawrót głowy i sprawie, że budzi wiele lęków, bo rosną koszty dostawy, zwiększa się czas przesyłki, podatki, cło i rosnące koszty przy zwrotach. W tym przypadku outsourcing może ściągnąć z barków te problematyczne działania, zapewniając swego rodzaju wygodę.
Wyzwania związane z wdrożeniem fulfillmentu
Nie wszystkie rozwiązania jawią się w różowych barwach i fulfillment, jak każda decyzja biznesowa, ma swoje wyzwania, które warto rozważyć zanim podejmiesz decyzję o skorzystaniu z takich usług.
Kontrola nad magazynem
Gdy nie mamy magazynu „za ścianą”, to jednak tracimy poniekąd kontrolę nad naszym magazynem i nad wysyłką towaru.
Jeśli stawiasz na personalizację procesu pakowania, chcesz mieć pełny nadzór nad wysyłką, to w tym przypadku jest to nieco utrudnione. I choć wiele firm daje możliwości personalizacji zamówień (dodawanie detali, pakowanie dostosowane do brandu, bileciki, próbki, itp.), to jednak w pewnym stopniu tracisz kontrolę nad zarządzania swoimi produktami, nad etapami obsługi klienta oraz kreowaniem wizerunku swojej marki.
Odręcznie napisane podziękowania, pakowanie na prezent mogą być niemożliwe.
Cena usługi
Wszystko zależy od specyfiki branży, w której działamy. Fulfillment może generować oszczędności, ale niesie za sobą ryzyko, gdy nie jesteśmy zbyt dużą firmą. Wtedy koszty wydają się stosunkowo wysokie. Dlatego trzeba przekalkulować, czy taka inwestycja się opłaca, czy niesie za sobą długotrwałe korzyści. Nie obędzie się bez zestawienia kosztów fulfillmentu z kosztami uruchomienia własnego magazynu. Jeśli Twoje towary wymagają specjalnego magazynowania, nietypowego transportu, może okazać się, że outsourcing będzie znacznie droższy. Koszty rosną, gdy stawiamy na personalizowane pakowanie.
Zależność od firmy zewnętrznej
Cała obsługa sklepu internetowego zlecona na zewnątrz wymaga zaufania. Źle dobrany partner może nas kosztować całą masę problemów, co negatywnie może wpłynąć na reputację marki. Nie obejdzie się bez resarch’u, by trafić na doświadczoną w obsłudze zamówień firmę.
Na rynku jest ich wiele:
Wybór zależy od specyfiki Twojego biznesu, ale także od oferty danej firmy i co chyba najistotniejsze – kalkulacji rentowności takiego rozwiązania.
Zwroty towarów
Wiele fulfillmentów przejmuje obsługę zwrotów – od przejęcia towaru po ponowne wprowadzenie do magazynu w tym pranie, odświeżanie lub utylizację, co zdecydowanie zdejmuje z nas obsługę posprzedażową.
Pozbawiamy się jednak w ten sposób możliwości przyjrzenia się zwracanym towarom i weryfikacji, czy produkt jest oryginalny, czy słusznie odesłany, czy powinien być reklamowany. Jest wiele branż, w których w dziale obsługi zwrotów są specjalnie wyszkolone osoby, które przeprowadzają weryfikację – szczególnie w towarach z półki premium.
Czy to się w ogóle opłaca?
To zależy.
Od sytuacji biznesowej, od wielkości firmy… E-commerce to biznes, w którym próg wejścia jest stosunkowo niski i nie wymaga wielkich nakładów finansowych. Organizacja logistyki nie jest prosta.
Gdy zamówień jest coraz więcej, a Twoje mieszkanie przypomina magazyn, wtedy warto rozważyć fulfillment. Poza tym są firmy, które nie chcą i nie mają zasobów, by prowadzić magazyn, a chcą skupić się wyłącznie na rozwoju biznesu. Wtedy oddelegowanie logistyki na zewnątrz jest świetnym posunięciem.
Współpracując z firmam fulfillmentowymi, regularnie dostarczamy niezbędne artykuły opakowaniowe, oferując hurtowe ilości, realizując także zamówienia paletowe.
Wiemy, jak niezwykle ważne jest opakowanie zarówno dla fulfillmentowych firm, jak i dla ich klientów. Bo dobrze zorganizowane procesy pakowania, to niezawodne dostarczenie produktu do zamawiającego
My – jako firma z branży opakowaniowej – nie możemy tej decyzji podjąć za nikogo. Jednak jako zaufany dostawca opakowań zaopatrujący wiele firm w branży, którzy cenią nas za niezawodność i hurtowe ceny, możemy przyczynić się do tego, aby każda wysyłka była odpowiednio zabezpieczona. Na pewno zadowoli to każdą z zainteresowanych stron, a już na pewno klienta końcowego.